Standardy pomocy dzieciom w sytuacji rozstania rodziców.

galeria zdjęć
1 7Szkolenie poprowadziły członkinie Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Warszawie, psycholożki Agata Jarzyna i Iwona Erber – Marinkow. Licznie przybyła grupa osób reprezentująca środowisko sędziowskie, adwokackie, kuratelę sądową, pracowników socjalnych,pedagogów, psychologów, członków organizacji pozarządowych mogła zapoznać się z trudną i złożoną problematyką rozstań rodziców i funkcjonowania ich dzieci.
Rozstania rodziców są istotnym problemem społecznym, a dla dziecka sytuacją bardzo obciążającą emocjonalne. Sposób, w jaki rodzice się rozchodzą ma wpływ na jego przeżycia i rozwój psychofizyczny. Im większe obciążenie dziecka konfliktem rodziców, tym większe skutki psychologiczne takie jak: zaburzenia poczucia bezpieczeństwa, zaburzenia zachowania, zaburzenia emocji.
Po stronie rodziców leży odpowiedzialność za to ,aby ich rozstanie nie oznaczało dla dziecka rozpadu rodziny i nie wpłynęło negatywnie na jego rozwój społeczno – emocjonalny oraz funkcjonowanie w życiu dorosłym. Dziecko nie powinno czuć się winne z powodu rozstania rodziców. Potrzebuje zrozumienia tego, co się dzieje i jak będzie wyglądało jego życie w przyszłości. Niezależnie od rozstania rodziców potrzebuje miłości, bliskości obojga rodziców, przewidywalności, bezpieczeństwa w tym materialnego. Rodzice mają nadal prawa oraz obowiązki i są odpowiedzialni za przebieg rozstania i ochronę potrzeb i interesów dzieci.Zalecane jest korzystanie z pomocy i wsparcia psychologicznego dla rodziców, warsztatów psychoedukacji, grup wsparcia, indywidualnych konsultacji psychologicznych, porad prawnych oraz mediacji.
Warsztatowa forma poprowadzenia szkolenia i podział na grupy pozwoliła uczestnikom na wypracowanie poglądów, wymianę doświadczeń zawodowych, spojrzenie indywidualne na rozwiązywanie problemów w relacjach z dorosłymi i wsparcie dla dzieci.
W zasugerowanym temacie przez ekspertki „ Jak rozumiemy dobro dziecka w sytuacji rozstania rodziców” odpowiadaliśmy między innymi na pytania:
- co rozumiemy przez przemoc pasywna i aktywna na dziecku w sytuacji rozstania,
- co sądzimy o zamianie terminu władza rodzicielska na odpowiedzialność rodzicielska,
- czy rodzice myśląc o losie dziecka powinni uwzględnić fakt, że jest to odrębna osoba,
- do czego doprowadza manipulowanie psychiką dziecka w tym obrzydzanie drugiego rodzica,
- co powinni zrobić rodzice jeśli ich konflikt i ogrom ich emocji zaburzają ich świadomość i dziecko mimo że kochane schodzi na drugi plan.
Instytucje zaangażowane w podejmowanie działań chroniących dzieci powinny uwzględnić ich potrzeby i zapewnić najlepsze warunki do rozwoju. Prowadzące szkolenie dostarczyły uczestnikom bardzo istotnej wiedzy i wskazówek do postępowań niezbędnych w zabezpieczeniu ochrony i interesów dziecka. Podzieliły się doświadczeniem praktyk i projektów realizowanych przez Komitet Ochrony Praw Dziecka w tym Akademii Dobrego Rozstania.
Standardy mają chronić dziecko, nie mogą być używane do realizacji własnych interesów w konflikcie pomiędzy rodzicami. Wciąż brakuje interdyscyplinarnego systemowego wsparcia dla rodziny w sytuacji rozstania rodziców, a wydłużające się postępowania sądowe nie służą dobru dziecka. Bo ono powie –„ Nie każcie mi wybierać, kocham was oboje”. A prawem dziecka jest jego szczęście.
Serdecznie dziękujemy naszym prelegentkom i zaproszonym gościom za udział w szkoleniu i warsztatach. Panu Burmistrzowi i Pani Zastępcy Burmistrza, że zechcieli uczestniczyć w ich przebiegu.
Uznaliśmy, iż jest duża potrzeba organizacji szkoleń w obszarach społecznych, wymagających zaangażowania i współdziałania instytucji oraz organizacji pozarządowych.
Szkolenie odbyło się dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublińca w ramach realizacji projektu „ Silna rodzina – szczęśliwe dzieci.” art. Jolanta Figlak

Sponsorzy i Partnerzy